lördag 11 maj 2019

Glutenfri surdeg på ris

Surdeg klar att användas!
Innan jag blev gravid första gången och min mage havererade, bakade jag mycket surdegsbröd, framför allt på rågmjöl, men även på vete. Det var flera år innan det blev så populärt bland gemene man... Glutenfria surdegar har jag testat då och då. Enklast är det att lyckas med teffmjöl, men det smakar väldigt mycket teff. Och teff, liksom bovete, har ganska särpräglad smak. Men så hittade jag ett recept i "Helt Uden Gluten", en jättefin receptsamling från damerna bakom Det Glutenfri Bakatelier, som faktiskt fungerar bra i mitt kök. En sats surdeg enligt nedan är lagom till en deg på ca 450-550 g glutenfritt mjöl, 25-35 g fiberhusk och 750-900 g vatten. Jag brukar inte diska ur min lilla surdegsburk när jag har hällt ut innehållet. Istället tar jag av locket och låter degresterna torka. Sedan sätter jag på locket och förvarar burken i rumstemperatur tills det är dags att starta en ny surdeg. Resterna av surdegen på burkkanterna gör att syrningen kommer igång bättre och går snabbare - för en färsk surdeg är rätt trött i starten.

GLUTENFRI SURDEG PÅ RIS
70 g fullkornsrismjöl
100 g vatten

Dag 1 (på kvällen): Rör ihop rismjöl + vatten i en lagom stor burk (min är en avlagd syltburk för 310 g sylt). Lägg på ett lock löst och ställ blandningen i köket, gärna vid ugnen eller ovanpå kylen där det är lite varmt.

Dag 2: Rör om i surdegen ett par gånger under dagen (den skiktar sig, men det gör ingenting). Se till att använda en ren sked så att du inte får fel bakterier i degen! Om degen är väldigt lös - tillsätt 1 msk rismjöl och rör om.

Dag 3: Fortsätt att röra i degen lite då och då. Degen ska dofta lite syrligt och gärna bubbla lite när man rör i den. Mot slutet av dagen är den klar att använda.

Så länge man tål ris är denna surdeg OK ur allergisynpunkt. Glutenfri, spannmålsfri, nötfri, fröfri, sojafri, baljväxtfri, vegansk, MEN kolla mjölet för säkerhets skull då vissa sorter innehåller spår av nötter m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar