fredag 31 maj 2019

Glutenfria tranbärsduttar med eller utan kanelsocker

Det här receptet är inspirerat av mina favoritbagerskor. Jag utgick från ett recept på ingefärsdutter med kanelsocker, som jag ville göra nötfria och sötade med dadlar istället för med socker. Ingefära hade jag inte, och när jag hade rört ihop fiberhusk med vatten till ett slemmigt slajm, konstaterade jag att DET ville jag inte ha i degen. Så då blev det så här. Väldigt smaskigt! Och inte så likt originalet.

GLUTENFRIA TRANBÄRSDUTTAR MED ELLER UTAN KANELSOCKER, ca 30 st
120 g färska urkärnade dadlar (vikt utan kärnor)
1½ dl vatten
80 g kastanjemjöl
100 g fullkornsrismjöl
70 g klibbrismjöl (glutinöst rismjöl)
1 msk malen ceylonkanel
½ tsk vaniljpulver
½ tsk bikarbonat
70 g mjölkfritt margarin
50 g hackade torkade tranbär (jag använder sådana som är sötade med ananas)
mer malen kanel, blandad med kokos- eller råsocker

Mixa dadlarna med vattnet till en slät sörja. Blanda alla torra ingredienser med margarinet. Tillsätt dadelvattnet och tranbären och rör om till en deg. Forma till valnötsstora kulor och rulla dem eventuellt i kanelsocker (då blir kakorna dock inte utan vanligt socker). Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda, 15 min, 180 grader med varmluft. Låt svalna och förvara sedan torrt och svalt.

Kakorna är nötfria, fröfria, naturligt glutenfria, sojafria, mjölkfria, äggfria, vegan men i samtliga fall - kolla margarinet, som kan innehålla nötter, soja och solros. Innehåller ris - byt mot annat naturligt glutenfritt mjöl + stärkelse vid risallergi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar