lördag 26 oktober 2013

Rostad kabouchapumpa

Under hösten har jag fullständigt kärat ner mig i pumpa, eller rättare sagt vintersquash, som råvara. Godast tycker jag att kabouchapumpa och hoikkadopumpa är (säljs ibland som matpumpa i välsorterade livsmedelsaffärer) och går det inte att få tag på någon av dessa sorter kan jag tänka mig butternutpumpa istället. När tiden är knapp - som den oftast är när man har små barn och ska laga minst två rätter för det mesta (p.g.a. den yngstes allergi) är det smidigt att använda ugnen istället för att steka, woka eller göra grytor. I ugnen sköter sig maten i princip själv och man behöver inte stå vid spisen och passa. Här är en mycket enkel rätt som jag älskar - t.ex. serverad med blomkålspuré (kokt blomkål mosas eller mixas slätt med lite mandelmjölk, örtkryddor, vitpeppar, ev. lite salt och näringsjästflingor) och ärter. Receptet fungerar fint även med andra typer av vintersquash/pumpa - men akta dig för halloweenpumpa/jättepumpa! Den är verkligen inte någon smaksensation och duger bara till att göra lyktor av.

ROSTAD KABOUCHAPUMPA
1 kg kabouchapumpa (en normalstor väger ca 2 kg), skalad, urkärnad och skuren i klyftor
valfria kryddor, t.ex. rivet citronskal, chiliflingor och kanel eller timjan, rosmarin och salvia
möjligen en skvätt god olja
lite flingsalt om du gillar det
kanske en skvätt god vinäger (jag gillar passionsfrukt) att ringla över efter tillagning

Lägg pumpaklyftorna på bakplåtspapper i en långpanna (eller i en stor smord form), krydda, ringla över lite olja och strö lite flingsalt över det hela. In i ugnen, runt 200 grader, i ca 45 min (om du gör ganska tjocka klyftor) eller tills pumpan är mjuk. Sedan är det klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar