fredag 4 oktober 2013

Noahbullar

De här bullarna är lite omvända jämfört med vanliga bullar, eftersom vaniljsmaken sitter i degen. Min stora pys och jag bakade dem tillsammans en morgon när mannen tog sovmorgon.... Den mindre pysen låg på golvet och var missnöjd över att han inte fick vara med. Lite allmän skåpstädning föregick bullbaket, och därför fick kokmarsanpulvret åka med i bakbunken. Bullarna fick fin färg (lite gulare) och lite annorlunda smak jämfört med vad de vanligtvis brukar få. I övrigt är bulldegen ett vetebrödsrecept som jag förstås har veganiserat. Dock rekommenderar jag att använda bullformar istället för bakplåtspapper. Snäckorna rullar inte upp sig då, och det blir lite mindre jobbigt att diska plåten.

NOAHBULLAR
50 g jäst
5 dl vatten
1 dl kokmarsanpulver (kolla så att det är mjölkfritt fortfarande, jag hade gammalt pulver hemma)
1 dl socker
11-12 dl vetemjöl
½ dl ljus sirap
5 dl vatten
1 dl rapsolja
mjölkfritt margarin
råsocker
malen kanel

Blanda alla torra ingredienser. Smula i jästen och blanda väl. Tillsätt de blöta ingredienserna och knåda ihop till en deg. Arbeta degen ganska länge så att den blir mjuk och smidig. Låt den sedan jäsa under bakduk (lock, jag bakar alltid i grytor) i minst en timme, gärna längre. Arbeta degen litegrann och dela den i fyra bitar. Kavla ut varje del till en fyrkantig degplatta, ca 1 cm tjock. Bred mjölkfritt margarin över degplattorna. Strö på råsocker och malen kanel och rulla sedan ihop varje platta till en rulle. Sär i 2 cm tjocka skivor och ställ med snittytorna neråt och uppåt i bakformar på plåtar. Jäs 45 min och grädda sedan i 6-8 min på 225 graders värme med varmluft (250 grader utan varmluft). Låt svalna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar