tisdag 30 april 2013

Ugnsstekt tofu som farligkorv

Min käre far är duktig på att skämma bort oss med kinesiska matvaror när han har varit och införskaffat sådana i "kinesiska bussen" eller hos någon vän. Senast det begav sig kom han med två stora bitar silken tofu och ett halvt kg böngroddar. Mums! Dock har jag lite svårt för att komma på bra grejer att använda silken tofu till. Jag gillar den fasta bättre, och det är inte alltid jag har ork att torka till den mjuka i ugnen (pressa ur vattnet går, men då går tofun lätt sönder). I kombination med det ständiga problemet "vad ska vi äta till middag idag" gick jag igenom vad vi åt när jag var barn. Inte ofta, men då och då, serverades ugnsstekt Falukorv. Jag gillade inte djurdelarna då, och inte nu heller förstås. Däremot var fyllningen god och kanske någonting som skulle kunna falla Pysen i smaken. Så jag testade. Blev inte så pjåkigt, även om det kanske blev lite väl vätskigt av tofun. Använd hellre fast om du kan få tag på sådan.

UGNSSTEKT TOFU SOM FARLIGKORV
silken tofu i skivor, 1-2 cm tjocka
maizenamjöl att vända tofuskivorna i
gul lök i skivor
senap
ketchup
veggoost (jag använde Tofuttis färdigskivade med cheddarsmak) alternativt näringsjästflingor

Vänd tofuskivorna i maizenamjöl (fångar upp en del av vätskan). Lägg dem lite omlott i en smord ugnssäker form, med lök, senap och ketchup mellan skivorna. Riv ost över (eller hoppa över det). Grädda i ugnen, 200-225 grader (175-200 grader om du använder varmluft), 30 min. Strö över näringsjästen (om du använder det istället för ost). Servera med potatismos eller pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar