lördag 4 maj 2013

Glutenfria små söta norikex

Utgångspunkten för det här receptet var att jag ville göra kolakakor sötade med frukt istället för med socker. Sedan var det extrapris på naturgodis, och någonstans där bytte jag idé eftersom jag blev sugen på "japanmix" (som innehåller jordnötter och vetemjöl, jag äter inget av det med tanke på Neos eksem). När jag väl började baka blev det inte alls som jag hade tänkt, men ganska gott ändå. Även om kexen inte var helt torra när jag stängde av ugnen, blev de det genom att låta dem stå kvar på eftervärmen (glöm inte att mannen jobbar med energieffektiviseringar och energibesparingar...). Efter provsmakning konstaterade jag att man kan ha i MYCKET mer alger, kanske lite sesamfrön eller tahini och strö flingsalt över. Och kanske lite rosmarin. De blev i alla fall över förväntan goda, särskilt med en klick tahini och lite gurka ovanpå.

GLUTENFRIA SMÅ SÖTA NORIKEX
1 dl rostat kikärtsmjöl (vanligt duger också, eller använd kastanjemjöl om du har turen att hitta det)
1 dl glutinöst rismjöl (kolla i asiatiska affärer, använd annars vanligt rismjöl)
1 dl kokosfibrer/kokosmjöl
½ dl hela linfrön
½ msk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
1 smulat nori-ark
ca 100 g silken tofu
4 färska urkärnade dadlar

Blanda alla torra ingredienser. Mixa dadlar och tofu till en slät smet och blanda med det torra. Tillsätt eventuellt mer vatten om det blir för torrt eller mer av någon mjölsort om det blir för blött. Forma degen till små kulor och platta ut till mm-tjocka kakor. Grädda i ugnen, 125-150 grader (den lägre temperaturen om du använder varmluft) i någon timme. Stäng av ugnen och låt stå kvar på eftervärmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar