fredag 31 maj 2013

Pepparstekta sojastrimlor till tortillas

Fredag betyder väl tacos i Svensson-land, om jag har förstått det hela rätt (eller kyckling, enligt reklamen, men det äter ju inte vi, tack och lov). Nu räknar jag oss i och för sig inte till "Svenssons", i synnerhet inte eftersom jag etniskt sett är rena rama gatukorsningen (50% kines/malaysisk kines, 37.5% svensk, 12.5% dansk) och det är jag som står för matlagningen här i huset. För ovanlighetens skull gjorde jag ändå som alla Svenssons, och bjöd NÄSTAN på tacos en helt vanlig fredagskväll. Fast tortillas istället för tacos. Den pepparmix jag har använt i receptet finns i de flesta vanliga matbutiker och är tillverkad av "Kockens kryddor". Lägre salthalt än Santa Marias, men den innehåller paprikapulver (vilket jag inte äter, jag fick curry istället).

PEPPARSTEKTA SOJASTRIMLOR TILL TORTILLAS
150 g texturerat sojaprotein, strimlor eller "platta bitar" som du strimlar själv efter blötläggning
1 gul lök i tunna klyftor
1-2 tsk pepparmix (färdig blandning bestående av peppar, paprika, lök, senap m.m.)
2 tsk paprikapulver
½ dl japansk soja
rapsolja (ganska mycket)

Blötlägg sojaköttet i hett vatten i 10 min eller mer. Krama ur det ordentligt och strimla det fint om du har använt platta bitar. Hetta upp oljan. Stek sojakött och lök tills sojaköttet är knaprigt och löken mjuk. Tillsätt kryddor och soja och fräs tills sojan är helt inkokt. Servera med tortillabröd och massor av grönsaker. Samt kanske ajvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar