måndag 20 maj 2013

Spröda kakor med havregryn, solros, sesam och russin

När jag skapade det här receptet utgick jag från mammas knaperkakor. Tanken var att få en lite ljusare kaka som skulle matcha de små rosa glutenfria kakorna och mormors mycket mättande chokladtårta, både i smak, färg och konsistens. Och jag tror att jag lyckades ganska bra. De små rosa kakorna är hårda, chokladtårtan ganska mjuk och kladdig, och dessa kakor är spröda. De små rosa kakorna är lite syrliga, chokladtårtan mäktigt söt och smakstark, och dessa ljusa kakor har en fin smak av rostade frön (enligt dem som äter dem - de är nämligen inte glutenfria). Pysens omdöme "det var gott, det här", säger ganska mycket. Fast han är i och för sig ett kakmonster av stora mått mätt...

SPRÖDA KAKOR MED HAVREGRYN, SOLROS, SESAM OCH RUSSIN
3 dl havregryn
2½ dl vetemjöl
2 dl strösocker
1½ dl solrosfrön
1 dl russin
½ dl sesamfrön (oskalade)
1 tsk bikarbonat
200 g mjölkfritt margarin
2-3 msk vatten

Blanda alla torra ingredienser. Fördela margarinet i det torra och tillsätt så mycket vatten att det blir en lite kladdig deg. Använd två teskedar för att klicka ut degen på bakplåtspappersklädda plåtar (ca 1 msk per kaka, lägg dem ganska glest eftersom de flyter ut lite under gräddningen). Platta till varje klick med fuktad hand. Grädda i ugnen, 200 grader (175 grader med varmluft) i 15-20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar