måndag 15 april 2013

Rotfruktsgryta med veggokött

I det här receptet har jag fuskat... Jag har nämligen använt buljongtärning, vilket är lite mot mina principer. Jag vill ju laga mat från grunden, men ibland är det skönt med genvägar i köket. Nu har jag dessutom hittat en buljongtärning med få tillsatser och låg salthalt, och då känns det lite mer OK. Sojaköttet kan bytas ut mot gröna linser. Det går även fint att använda t.ex. sojalammkött eller något annat fryst köttsubstitut om man vill göra en lite lyxigare och dyrare version.

ROTFRUKTSGRYTA MED VEGGOKÖTT, 1-2 portioner (räcker bara till en om det är jag som äter)
1 lagom stor kålrot i tärningar
1 stor morot i bitar eller skivor
1 palsternacka i bitar
1 gul lök, skivad
½ dl torkade bitar eller strimlor av texturerat sojaprotein (eller något annat valfritt köttsubstitut som man gillar)
1 lagerblad
4 kryddpepparkorn
1½-2 dl vatten
smulad buljongtärning efter eget tycke och smak

Koka upp vatten, buljongtärning, lagerblad och kryddpeppar. Lägg i alla rotfrukterna och sojaköttet (eller linserna) och sjud under lock i 40 min eller till rotfrukterna är mjuka, och gärna lite mosiga. Tillsätt eventuellt mer vatten om det verkar torrt. Om du använder fryst sojakött bör det tillsättas mot slutet av tillagningen, och eftersom det är ganska kryddigt i sig själv kan du minska mängden av eller helt utesluta buljongtärning. Använd dessutom mindre vätska. Klipp lite persilja över innan servering för snyggare utseende. Gott till är något grovt bröd och vill man inte ha det kan man ha i några potatisar i bitar i grytan. Jag gillar dessutom att ha rödkål till, oavsett årstid...

1 kommentar:

  1. Har du kollat in buljong från Reneé Voltaire? :)

    Sv: Ja, hon får snurra runt bäst hon vill, det "ordentliga" förflyttandet kommer när det kommer :) kram

    SvaraRadera