söndag 21 april 2013

Mac-un-cheese

Inspirerad av någon utländsk blogg lagade jag till den här pastagratängen till man och barn. Det senare älskar pasta i alla dess former. Och potatis. När han var liten åt han mest ris men nu är det pasta och potatis för hela slanten. Mina "icke-favoriter", men i och för sig mer klimatvänligt än ris (min favorit tillsammans med quinoa). Hur som helst - vi hade bara lite veganost hemma, men desto mer nötter, så jag gjorde en variant av Mac'n'cheese utan ost. Och med fullkornsmakaroner. Gratängen blir betydligt snyggare med vanliga (eller glutenfria).

MAC-UN-CHEESE
400 g makaroner (blandade fullkorn och vanliga)
75 g cashewnötter
1 buljongtärning (låg salthalt och inga smakförstärkare)
3 msk jästflingor
4 dl vatten
4 fint skivade champinjoner
1 finhackad stjälk blekselleri
svartpeppar
oregano
10 soltorkade tomater i strimlor (sådana som inte ligger i olja)

Koka makaronerna och låt dem rinna av. Mixa nötter, buljongtärning och jästflingor till ett fint mjöl. Blanda med vattnet. Fräs svamp och selleri mjuka. Gegga ihop nötmjölk, fräs och kryddor med makaronerna och häv alltsammans i en smord ugnssäker form. Lägg eventuellt lite veganost på toppen om du har det hemma (jag tog EN skiva tofuttiost, delade i bitar och la ovanpå). In i ugnen, 200 grader, i 20-25 min. Servera med någon god sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar