tisdag 12 mars 2013

Tandoorikryddad enkel lasagne

Jag har redan publicerat recept på enkel lasagne där jag använder havregrädde istället för bechamelsås, men eftersom min stora pys åt inte mindre än fyra (!!!) portioner av nedanstående variant kan jag inte låta bli. Normalt sett är han nämligen extremt kräsen och blankvägrar att ens smaka på bönor, kål och lök. Det är till och med på den nivån att han inte accepterar att de grejerna ligger på hans tallrik. Jag tror att hemligheten ligger i att såsen mixas till färskonsistens och sedan blandas ut i lasagnen. Måste testa konceptet någon annan gång, som sås till pasta eller ris. Dessutom var pysen med och lagade maten, och allt smakar i som bekant bättre om man har fått hjälpa till själv när man är tre år gammal.

TANDOORIKRYDDAD ENKEL LASAGNE
2 dl black-eye bönor (torrvolym)
4 dl vatten
25g mjölkfritt margarin
1 gul lök, hackad
2 hackade vitkålsblad
2 hackade stjälkar blekselleri
1 msk tomatpuré
1-2 msk tandooripasta (jag använde Patak's)
vatten till lagom konsistens
örtkryddor, ca 1 msk torkade
500 g äggfria (glutenfria) lasagneplattor
750 ml havregrädde (Carlshamns "Gott i maten", går säkert att använda ris- eller sojagrädde istället)

Börja med att koka bönorna i 4 dl vatten i 45-60 min eller tills de är mjuka. Spara spadet! Fräs löken i margarinet. Tillsätt kål och selleri och fräs vidare tills grönsakerna mjuknar. Blanda ner tomatpuré, tandooripasta, bönor med spad samt mer vatten, och låt puttra ihop sig under lock i 10-15 min. Mixa till en färsig sås (tjockare än soppa i konsistensen) och smaka av med örtkryddor. Tillsätt eventuellt vatten om du tycker att såsen blir för tjock. Smörj en avlång form. Häll ett lager havregrädde i botten. Täck med lasagneplattor. Varva sedan med sås, grädde och plattor tills formen är nästan full. Översta två lagren ska vara lasagneplattor och grädde. Skjuts in i ugnen, 200 grader, i 45-60 min. Går utmärkt att frysa resterna!

1 kommentar:

  1. Måste testas - tandoorikrydda som är så gott!

    SvaraRadera