fredag 8 mars 2013

Potatispaj med tofustanning och soltorkade tomater

Paj till mat är inte min grej, men mannen är väldigt förtjust i det. Paj för mig är nämligen fika. Jag skyller på att jag aldrig åt matpaj som barn, annat än i skolbespisningen. Min far var på den tiden väldigt kinesisk och vi åt nästan alltid ris eller nudlar till mat. Om det serverades potatis, hade vi ris till. Numera äter pappa paj med förtjusning och dricker minst lika mycket kaffe som mamma... Hur som helst, ibland lagar jag paj för att göra mannen glad, i synnerhet om vi har några rester i kylen som behöver ätas upp. Det hade vi idag - potatisklyftor från två olika måltider. De fick åka med som fyllning, och tofuklumpen från lördagens inköp i "kinesiska bussen" använde jag till någonting som liknade äggstanning (som jag heller aldrig varit särskilt förtjust i). Gott, tyckte man och pys. Själv mumsade jag i mig ett lass rostade rotfrukter och kastanjer istället:-).

POTATISPAJ MED TOFUSTANNING OCH SOLTORKADE TOMATER
4 dl vetemjöl
150 g mjölkfritt margarin (jag använde en kombination av fast och flytande)
vatten till lagom konsistens
7½ dl tillagad potatis (jag använde ugnsstekt, men det går säkert utmärkt med kokt eller stekt istället, krydda lite mer om du använder kokt)
4-5 strimlade soltorkade tomater i olja
300 g lös tofu (går säkert att använda fast också, men tillsätt i så fall mer vätska eller mindre mjöl)
3 dl sojamjölk (osötad)
1-1½ dl sojamjöl
½ dl rostat kikärtsmjöl (eller mer sojamjöl)
svartpeppar
timjan
sojaost i bitar eller riv den (Tofutti cheddar använde jag, den är färdigskivad, därav bitarna)

Börja med att göra en pajdeg av mjöl, margarin och vatten. Tryck ut i en smord ugnssäker form och nagga den lätt. Ställ in i kylen i kanske en kvart medan ugnen värms till 200 grader. Skjuts in i ugnen i 15 min. Tärna potatisen. Lägg den i det förgräddade pajskalet tillsammans med strimlade soltorkade tomater. Mixa tofu, sojamjölk, sojamjöl, kikärtsmjöl, svartpeppar och timjan och häll detta över potatisen. Grädda i ytterligare 30 min. Lägg ost ovanpå och grädda i 15 min till. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar