lördag 2 mars 2013

Chilihet wok med färsk fänkål

Ytterligare ett gammalt recept som blivit liggande sedan januari... Då var jag ruskigt nojjig med matvaror, eftersom Neo hade ganska mycket eksem och ovanpå det rejält ont i magen. Därför rök jordgubbar, paprika, tomater, kakao, citrusfrukter, nötter (p.g.a. att dessa livsmedel kan ge eksem) och kål (vit-, röd-, blom-, bryssel-) åt jag bara i mindre mängder. Med undantag för salladskål. Det blev MYCKET rostade rotfrukter, rotfruktsgrytor och rotfruktswokar... Sedan kom jag på att jag kunde testa att äta fänkål. Och då uppfanns den här woken. Blir för övrigt utmärkt även UTAN fänkål, med mer palsternacka och vattenkastanjer - en sådan lagade jag nämligen också.

CHILIHET WOK MED FÄRSK FÄNKÅL
2 msk hackad vitlök
1 msk finhackad ingefära
1 strimlad fänkål
3 strimlade morötter
1 strimlad palsternacka
10 cm strimlad purjolök
5 strimlade salladskålsblad
1 msk risvinäger
½-1 msk japansk soja
chiliflingor efter behag (de är starka!)

Woka samtliga ingredienser till och med purjolök i några minuter. Tillsätt resten av ingredienserna och woka vidare tills salladskålen är mjuk. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar