fredag 22 mars 2013

Pysens önsketårta på 3-årsdagen

Det här inlägget har jag varit lite tveksam till att publicera eftersom jag inte blev riktigt nöjd med tårtans utseende - men här kommer det i alla fall! På min disputationsdag och fyra månader efter att det skrevs... Till storpysens treårsdag den 24 november bakade vi tillsammans den här tårtan. Pysen fick bestämma vad han ville ha för fyllning. Redan i oktober sa han att det skulle vara mango och jordgubbar i tårtan. Sedan ville han ha chokladbottnar. Resten fick jag klura ut på egen hand. Han älskar bussar, så därför var min önskan att göra en tårta som såg ut som en buss. Dock blev det lite andra planer, eftersom lillpys (som då inte var född än) var lite småbråkig just runt födelsedagen, och gärna ville påminna oss om att det snart var dags att träffa oss. Någon vända på förlossningen p.g.a. regelbundna förvärkar som dock inte var effektiva när det gällde att öppna livmoderhalsen, därefter fortsatt smärta och mycket vila satte käppar i hjulet. Men, det blev ändå en fin tårta, och det var väldigt gott att slicka smet, tyckte somliga...

PYSENS ÖNSKETÅRTA PÅ 3-ÅRSDAGEN
Chokladbotten (funkar även som botten till rulltårta):
3½ dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 msk kakaopulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2½ dl sojamjölk
3/4 dl rapsolja

Fyllning 1:
300 g frysta jordgubbar
8 färska, urkärnade dadlar
1 tsk vaniljsocker

Fyllning 2:
1 färsk mango i bitar
1 dl finmixade eller malda naturella cashewnötter

Garnering:
1 flaska Soyatoo spraygrädde (sojabaserad) eller 2 dl vispad "vispbar" variant av vegetabilisk grädde
200 g skållad, skalad sötmandel, finmixad eller mald
200 g florsocker
1-2 msk blåbärspuré (jag använde barnmatsvariant)
mer florsocker och blåbärspuré till glasyr om man vill dekorera mer
(jag använde digestivekex som "busshjul")

Blanda alla torra ingredienser till chokladbottnen. Tillsätt sojamjölk och rapsolja och rör ihop till en jämn smet. Bred ut den i en långpanna klädd med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen, 250 grader, i 5-8 min. Vänd genast upp den på sockrat baklåtspapper och dra bort det papper kakan gräddades på. Låt kallna under bakduk. Dela i tre bottnar. Mixa fyllningarna till släta smeter. Täck botten 1 med jordgubbspuré, lägg på botten 2 och täck den med mango-cashewpuré.  Lägg botten 3 ovanpå. Spraya grädde runt kanterna och på toppen. Blanda malen mandel, florsocker och blåbärspuré till "mandelmassa". Kavla ut den i florsocker och lägg ovanpå tårtan. Det är lite trixigt, men går hyfsat om man kavlar ut massan på bakplåtspappersklädd skärbräda och sedan tippar över mandelmassetäcket på tårtan. Garnera och dekorera efter behag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar