fredag 27 september 2013

Brandgul curry med pumpa, sötpotatis och kikärter

Den här goda grytan kom till andra semesterveckan på landet. Med högst begränsade möjligheter till kryddning och lite smådåliga matlagningsmöjligheter i övrigt försökte jag skapa en rätt som alla i familjen kunde äta, inklusive tandlösa minstingen som ju får eksem av en hel del livsmedel. Jag lyckades över förväntan tyckte jag själv. Även om grytan främst föll mig och lillpysen i smaken. Min stora kille ratar de flesta grytor och mannen är måttligt förtjust i sötpotatis och pumpa. Men min lillkille åt flera portioner i mosad form.

BRANDGUL CURRY MED PUMPA, SÖTPOTATIS OCH KIKÄRTER
1 tärnad butternutpumpa
1 tärnad sötpotatis
1 tärnad aubergine
1 skivad rödlök
3 cm finskivad ingefära
1 msk spiskummin
1 tsk currypulver (tyvärr hade jag bara svennevarianten)
en dutt malen kanel
4 kryddpepparkorn
1-2 dl kokosmjölk (fet)
ev vatten

Lägg allt utom kikärter och kokosmjölk i en rejäl gryta. Lägg ett lock på och låt det hela puttra på svag värme i någonttimme. Rör om då och då. Tillsätt eventuellt lite vatten om det verkar torrt. Grytan ska bli lite mosig och sönderkokt. Blanda ner kikärter och kokosmjölk och låt sjuda ihop några minuter innan currygrytan serveras med ris eller nudlar.l

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar