fredag 13 september 2013

Mättande glutenfria dietmorotsmuffins med proteinpulver

Det här morotsbrödsreceptet har jag börjat köra med på kvällarna för att få bukt med att jag äter jättemycket onyttigheter precis innan läggdags. OK, min kropp behöver det, för just nu är jag inne i en liten dip vad gäller mina gamla ätstörningsspöken (mycket amning, lite träning och för lite mat i kombination med det har satt sina spår), och växlar tyvärr mellan att äta för mycket och för lite sett över dygnets timmar. Hur som helst - det kanske finns någon därute i cybervärlden som är intresserad av hur man kan baka fiberrikt, fett- och kalorisnålt och ändå hyfsat proteinrikt. Hur det smakar? Jag tycker att det är helt OK, men det tror jag inte att så många andra tycker...

MÄTTANDE GLUTENFRIA DIETMOROTSMUFFINS MED PROTEINPULVER
1 stor finriven morot (går bra att använda andra rivna grönsaker, t.ex. grovriven zucchini eller kålrabbi, kokt mixad blomkål fungerar också bra)
1-3 tsk chiafrön
3/4 dl pofiber eller pofiber och finmald fibrex
1 skopa risprotein (jag använder SunWarriors risprotein naturell, smakar INTE gott men funkar i bakning)
ev 1 msk kokosmjöl
½ msk fiberhusk
1 tsk bakpulver eller ½ tsk bakpulver + 1 krm bikarbonat eller 2 krm bikarbonat
valfria smaksättningar, t.ex. brödkryddor, kanel + kardemumma, kanel + citronarom/rivet citronskal, carob + steviadroppar med chokladsmak + kanel + kardemumma, vanilj + carob/kakao, vanilj + kanel + kardemumma, mandel + citron, hackade örter, soltorkade tomater, pepparkakskryddor o.s.v.
eventuell sötning, t.ex. flytande stevia, en mosad dadel, socker, agavesirap...
vatten, mandelmjölk (osötad) eller något annat vätskigt till lagom konsistens

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt morot och så mycket vatten att det blir en ganska fast smet. Forma runda kulor och lägg i bullformar. Grädda i ugnen, 175 grader med varmluft, i 15-20 min. Eller i micro, 8 minuter för hela satsen, gärna med crispfunktion om du har sådan. Låt svalna och smaska i dig direkt - de är kladdiga men goda enligt mig. Tror inte att de blir så bra att spara.

Tips: Använd mer vätska och grädda pannkakor av smeten istället. De är dock svåra att vända och blir tjocka! Eller platta ut till scones och grädda i ugnen som ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar