fredag 6 september 2013

Jordnötskörv

När vi kom hem från första vändan till landet i somras kom det här receptet till lite av en slump. Jag hade tänkt laga någonting enkelt till middag, men så kom mina föräldrar på spontanbesök och jag fick en stund över när de tog hand om barnen och maken fick hänga tvätt i fred. Blev enligt den äldre pysen helt OK, för han åt två körvar (annars äter han knappt en, förutom om vi kör med halvfabrikat - då kan det slinka ner en och en halv eller tre prinskorvar). Serverades med sedvanliga tillbehör som rostad lök, senap, ketchup samt makaronisallad (som gick fortare att göra än potatissallad, och pommes fritesen var slut i affären). Receptet är bra mycket enklare än de flesta andra korvrecept, i och med att jag fuskar och bara steker körven istället för att rulla in den i folie, koka i ugnen och sedan steka. Klart på 20 min!

JORDNÖTSKÖRV
1½ dl rostade saltade jordnötter
1½-2 dl veteglutenmjöl ("seitanfix")
1 dl havregryn
½ dl rostad lök
1 tsk rökarom
1 msk japansk soja
1 msk råsocker
½ msk pepparmix (Kockens)
vatten till lagom konsistens
mjölkfritt margarin att steka i

Mixa jordnötterna ordenlligt, det gör ingenting om de blir lite smöriga. Blanda med övriga ingredienser och knåda till en formbar deg. Forma till fingertjocka korvar (enklast att först platta ut degen 1-2 cm, sedan skära i lagom breda bitar som därefter rullas lite så att de får ett lite cylindriskt utseende). Stek dem på medelstark värme i mjölkfritt margarin. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar