onsdag 11 september 2013

Gluten- och sojafria proteinkryddknex

Ååååå, vad jobbigt det har varit att utesluta sojaprodukter ur maten! Vad sjutton ska jag äta istället för min älskade sojayoghurt och tofu? Dessutom är det soja i så väldigt mycket. Inte minst i det glutenfria utbudet av färdigbakat. Lösningen verkar vara att göra nästan allt själv från grunden, med rena basingredienser Fast med två småbarn önskar jag ofta att det fanns lite fler genvägar. Hur som helst kom jag på att jag ju kunde baka mina proteinknex utan sojaprotein, med risprotein istället. Blev faktiskt väldigt bra! Men bilden är skruttdålig...

GLUTEN- OCH SOJAFRIA PROTEINKRYDDKNEX
200 g rostat kikärtsmjöl (eller vanligt, eller teffmjöl, eller bovetemjöl, eller quinoamjöl...)
1½ dl Sunwarrior risprotein (eller något annat vegetabiliskt protein som inte innehåller soja)
1½ dl pofiber
1 dl fibrex
1 dl linfrön
½ dl chiafrön
valfri smaksättning, t.ex. kalonji, chiliflingor och timjan eller carob, mesquitepulver och vaniljarom
vatten till lagom konsistens

Blanda ihop alltsammans till en ganska lös deg. Forma små runda kulor och platta ut dem på plåt med bakplåtspapper. Torka i ugnen, 125 grader, 1 timme med varmluft eller lite varmare utan varmluft. Öppna ugnsluckan då och då för att släppa ut fukt. Stäng av ugnen, ställ luckan på glänt och låt eftertorka i några timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar