torsdag 5 april 2012

Stekta risnudlar

Gott med risnudlar, längesedan jag åt det och jag blev plötsligt sjukt sugen... Övriga familjen fick vackert hålla tillgodo, och eftersom all mat gick åt, räknar jag med att de var nöjda:-). Tyvärr är proteininnehållet i den här woken inte mycket att hurra över. Jag hade varken tofu, sojakött eller "fu-chok" (en typ av torkad sojaprodukt, ser ut som dragspel enligt syrran) hemma - måste införskaffas så snart "kinesiska bussen" har vägarna förbi Örebro. Så om du har det hemma - lägg till, för bövelen! Annars kan man strö jordnötter över den färdiga woken.

STEKTA RISNUDLAR
3 stora hackade vitlöksklyftor
½ msk hackad ingefära
2 gula lökar i skivor
300 g fyrdelade champinjoner
2 skivade morötter
250 g broccoli i buketter
2 msk svart risvinäger
2 msk japansk soja
1 tsk kinesiskt fem-kryddor-pulver
½ msk stark chilisås
1 tsk sesamolja
250 g risnudlar

Woka vitlök och ingefära tillsammans med lök i ca 5 min. Tillsätt resten av grönsakerna och lite vatten så att det inte bränner fast. Woka vidare under omrörning tills grönsakerna börjar mjukna. Tillsätt vinäger, soja, fem-kryddor och chilisås. Häll kokande vatten över nudlarna och låt stå under lock i 3 min. Häll bort vattnet och spola snabbt i kallt vatten. Rinn av. Blanda nudlarna med woken. Smaka av med sesamolja och servera gärna toppat med rostade jordnötter.

2 kommentarer:

  1. Hello! Jag gjorde också wok med nudlar (fast äggnudlar) som uppskattades av hela familjen. Twinsen slogs om morötterna och broccolin =) Jag hoppas att ni trivs i huset. Och så vill jag skicka ett varmt GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
  2. Tackelitack! Glad Påsk till er också, kul att du har Lotta på besök:-D. Vi trivs i huset, men det tar nog ett tag innan vi kommer i ordning här. Det är lixom lite svårt att möblera när man har möbler för 65 kvm och plötsligt bor på 230, även om Niklas tog med sig en del grejer från sin övernattningslägenhet i Eskilstuna. Som två set med 4-pack porslin (tallrikar, skålar, muggar o.s.v.), helt oanvänt. Packade ner det i en låda "Noah flyttar hemifrån". Hmmmm... Hoppas att det dröjer minst 16 år tills det blir aktuellt. Kramisar!

    SvaraRadera