söndag 15 april 2012

Röd linssoppa med sötpotatis och morot

Är helt slut... Börjat på nytt jobb, och man måste jobba DÄR! På plats! Med stämpelklocka och facebook-spärr. Inser hur bortskämd jag har varit under tiden som jag doktorerat. Plötsligt finns ingen tid till någonting annat än jobb. När ska man träna? Träffa familjen? Laga mat? Blogga? Förhoppningsvis kommer jag in i det om ett tag, men just nu känns det lite jobbigt. Så - det blir snabblagad mat för hela slanten. Denna soppa slängde jag ihop när goda vänner från Falun stoppade förbi på väg mot Jönköping. Gott! Och enkelt. Sötpotatisen kan ersättas av någon annan söt grönsak, som pumpa eller palsternacka. Bilden är tyvärr dålig, det blev nämligen inte så mycket soppa kvar...

RÖD LINSSOPPA MED SÖTPOTATIS OCH MOROT
3 dl röda linser
3 skivade gula lökar
2 morötter i slantar
1 sötpotatis i bitar
1 tsk finhackad ingefära
2 grovhackade vitlöksklyftor
400 g krossade tomater
1½ liter vatten
2 lagerblad
1 tsk spiskummin
1 tsk kummin
1 tsk sumak
2 hela kardemummakapslar
1 msk torkade örter (pizza-blandning använde jag denna gång)
1 msk pressad citron

Lägg alltsammans utom citronen i en gryta och koka upp. Sjud på svag värme i 30 min, eller tills linserna är sönderkokta och grönsakerna börjar bli mosiga. Pressa i citronsaften och smaka av med salt om du vill ha i det (jag tycker inte att det behövs).

3 kommentarer:

  1. Grattis till nya jobbet. Hoppas du ska trivas.

    Och tack för ditt fina tips. Det ska jag verkligen ta efter.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag fullkomligt älskade gröten med det rivna äpplet i. Imorgon ska jag lägga i lite linfrön med =).
    Tack ,fina , för tipset.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Åh, vad bra att du gillade det! Du kan även testa bovetegröt som du kokar på krossat bovete, kanske lite linfrön och vatten. Jag tycker att det är väldigt gott att blanda i russin och torkade aprikoser, men om du är rädd för snabba blodsockerhöjningar kanske du ska hoppa över det. Ha kanel på och sojamjölk (föredrar jag) till. Kanske lite hackad mandel också. Eller frön. Mums!

    SvaraRadera