torsdag 26 april 2012

Glutenfria morotspannkakor

Här är det rena rama sjukstugan. Vi är milt sagt snorförkylda hela bunten. Måste vara några otäcka dagisvirus som har letat sig ner i våra luftrör... URK! Pysen har i alla fall blivit så kry att han orkar vara på förskolan, medan hans far och jag mest känner oss emliga och pliktskyldigt går till jobbet (därmed inte sagt att vi får så mycket gjort). Hur som helst - i helgen som gick var det Vegofest, och jag hade plätt- och pannkaksworkshop. Inspirerad av det föreslog jag pannkakor till lunch igår, och det nappade Pysen på. Resterna fick jag äta upp. Gott! Och jag lyckades vända pannkakorna också! Tyvärr lyckades jag inte få någon bild på dem innan de var slut, men receptet kommer här ändå. Så att jag själv ska komma ihåg hur jag gjorde dem... 

GLUTENFRIA MOROTSPANNKAKOR
2 msk sojamjöl
1 dl rismjöl
1 dl bovetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 liten finriven morot
3-4 dl sojamjölk (typ)
1 msk mjölkfritt margarin till smeten + mer till stekning

Blanda ihop alla torra ingredienser. Tillsätt sojamjölken och rör till en slät smet. Blanda ner moroten och mjölkfritt margarin. Hetta upp en stekpanna, medelvärme, och häll i lite margarin. Lägg i 6 msk smet (ungefär), bred ut lite så att det blir en hyfsat stor pannkaka. När smeten har stelnat på ovansidan är det dags att vända pannkakan, ca 2-3 min per sida. Stek gyllene på andra sidan också och servera sedan. Om det blir någonting över kan pannkakorna frysas in styckevis, eller med bakplåtspapper emellan. Sedan är det lätt att ta fram den mängd man behöver. Gott med äppelmos till.

1 kommentar:

  1. Tack för dina fina kommentarer vännen.
    De betyder så mycket för mig.

    Hoppas du får en fin dag.
    Kramar

    SvaraRadera