söndag 8 april 2012

Black fried beans

Om knappt två veckor smäller det. Då är det nämligen Vegofesten i Örebro lördagen den 21 april. Jag lovade först att vara en av några bloggare som skulle finnas tillgängliga för veggoinspiration, men det slutade med att jag har lovat att hålla två workshops! Nervös? Det vore fel att skriva "inte det minsta". Jag hoppas verkligen att jag ska kunna ge deltagarna lite inspiration och självförtroende att mixtra själva med matlagningen, att det inte alls behöver vara krångligt att vara vegan. Om jag lyckas? Den som lever får se. Helt klart är det någonting helt nytt för mig, att helt plötsligt vara "offentlig" när det gäller att vara vegan. Nog för att jag är van vid att prata inför folk, men att laga mat? Är jag "duktig" nog? Duktig flicka-syndromet, jag vet, men jag VILL ju att det ska bli bra... Hur som helst - förfrågningen gav mig lite ny matlagningsinspiration. Här kommer en enkel rätt som passar jättebra till tortillas eller nachos.

BLACK FRIED BEANS
3 dl svarta bönor (eller 2 burkar svarta bönor)
2 lagerblad
en rejäl skvätt rapsolja
½ msk hela spiskumminfrön
½ msk malen spiskummin
1 tsk chiliflakes
1 finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
örtsalt

Blötlägg bönorna i minst 6 timmar. Häll av vattnet, och häll på nytt vatten så att bönorna är gott och väl täckta. Koka upp och koka sedan livligt i 10 min. Häll av vattnet. Häll på nytt vatten och tillsätt lagerbladen. Koka upp och låt bönorna sedan sjuda på svag värme tills de är mjuka. Det tar 45-60 min, beroende på hur länge bönorna har legat i blöt. Häll av vattnet och fiska upp lagerbladen. (OM DU ANVÄNDER BURKBÖNOR: BÖRJA HÄR!) Hetta upp oljan i en stekgryta. Tillsätt kryddorna och rosta dem en stund. Blanda ner lök och vitlök och stek tills det blir mjukt. Häll i bönorna och stek vidare en stund. Häll på lite vatten, sänk värmen, och låt det hela puttra under lock i 30 min eller tills bönorna är lite mosiga. Smaka av med salt.

1 kommentar:

  1. Hej.
    Kul att du tyckte om den nya layouten. Jag tyckte den kändes lite i tiden, nu när våren kommer och allt är så underbart.
    Och visst är det lättare att läsa svart mot vitt, än tvärtom.

    Hoppas du haft en bra påsk och får en fin dag.
    Kram

    SvaraRadera