onsdag 11 april 2012

Bovete- & kokosflarn

Min tur (eller otur?) att ha med fika på det nya jobbet. Det hade jag inte riktigt räknat med än i alla fall. Men har man en blogg måste man förstås baka själv. Att bjuda på någonting färdigt duger inte riktigt. För en gångs skull är jag dessutom inte ensam om att inte äta gluten. Därför fick det bli en glutenfri kaksort, och en mjuk kardemummakaka bakad på vanligt mjöl (recept kommer senare). Jag utgick från min mammas recept på knäckkakor, och sedan gjorde jag om det till oigenkännlighet...

BOVETE- OCH KOKOSFLARN (GLUTENFRIA)
1 dl boveteflingor
1 dl kokosflingor
1 dl rismjöl
1½ dl strösocker
½ dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ dl flytande mjölkfritt margarin
½ dl rapsolja
½ dl sojamjölk

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt margarin, olja och sojamjölk och blanda till en smet. Klicka ut teskedsstora kakor glest på två bakplåtspappersklädda plåtar (mina kakor blev lite för stora och flöt ihop under gräddningen). Platta till dem litegrann. Grädda i 5-10 min, 175 grader, mitt i ugnen. Se upp så att kakorna inte blir brända! Låt svalna en stund och dela sedan eventuellt ihopflutna kakor med en vass kniv, innan de svalnar helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar