onsdag 22 september 2010

Svamphirs- och linsotto

Igår fick jag inte ha min middag i fred. Mini-Santosha ville prompt sitta i mitt knä, slingrade sig som en ål, utom när jag stoppade in lite av min mat i munnen på honom. Sedan ville han ha mer. Och mer. Och mer. Så - ett ganska gott betyg, alltså. Hade jag vetat att han gillade grytan, hade jag gjort en större sats och mixat. Nu fick han bara smaka på de "minsta" bitarna, d.v.s. ingen svamp. Jag hade wokad kålrot med sweet chilisås och sesamolja till. Det fick pysen INTE smaka på, eftersom små pysar under ett år inte ska äta kålrot.

SVAMPHIRS- OCH LINSOTTO, 4 port
1 gul finhackad lök
4 grovhackade vitlöksklyftor
300 g fyrdelade champinjoner
2 dl belugalinser
2 dl hirs
vatten
3 msk tomatpuré

Fräs lök och vitlök en stund. Tillsätt svampen och låt den vätska av sig lite. Rör ner linser, hirs, vatten och tomatpuré och låt koka i ca 20 min eller tills linser och gryn är mjuka. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar