lördag 28 augusti 2010

Wokad vitkål med veggoskinka

Gårdagen var verkligen en händelserik dag. Kl. 4 fick jag ett SMS om att en god vän, som väntade tvillingar, nu skulle åka in till förlossningen, och ungefär 12 timmar senare kom ytterligare ett SMS som berättade att allt hade gått jättebra. Såååå lättad! Däremellan hann vi få besök av mini-Santoshas "partner" (fnizz); min mans bästa vän, hans sambo och deras lilla pysa, som är jämngammal med vår pys. Ett besök som vi pratat om i åratal, och som nu äntligen blev av. För att fira dessa tilldragelser, och för att det plötsligt fanns tre andra som kunde passa bebis, lagade jag kinesisk mat till middag; ris, cashewnötter, en gryta med lotusrot, svamp, gyllene nålar, tofustänger m.m., friterad tofu enligt det här receptet, wokad potatis med paprika och risvinäger samt denna vitkålswok med veggoskinka. De två sistnämnda är i alla fall autentiska kinesiska rätter; potatisen åt jag lite för ofta i Nanjing, där jag "bodde" i tre månader 2004 (studier), och vitkålen enligt pappas recept, vilket jag antar härstammar från södra Kina eller Malaysia. Gott är det i alla fall! Veggoskinka finns i väldigt välsorterade asiatiska butiker (jag köper min i Hua Xia supermarket på Herkulesgatan i Stockholm) och möjligen i väldigt välsorterade veggobutiker.

WOKAD VITKÅL MED VEGGOSKINKA
½ vitkålshuvud i breda strimlor (helst av sommarkål)
3 vitlöksklyftor, grovt hackade
ca 2 msk vatten, mängd beror på kålens vätskehalt
100 g veggoskinka i pyttesmå tärningar

Stek vitlöken på hög värme tills de blir lite bruna. Tillsätt kålen och rör om. Woka vidare under omrörning i ca 5 min. Tillsätt vattnet och låt puttra på tills kålen börjar mjukna. Tillsätt veggoskinkan. Låt puttra i några minuter till så att nästan allt vatten absorberas. Smaka av med salt.

Tips: Om det är svårt att få tag på veggoskinka - uteslut den! Använd istället salt för att smaksätta. Även det är en autentisk kinesisk rätt. Sommarkål kan ersättas av färsk isbergssallat eller några andra gröna blad, men se till att justera woktid och vattenmängd så att bladen fortfarande är lite knapriga och nästan allt vatten har absorberats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar