onsdag 18 augusti 2010

Latlasagne

Det här är den enklaste lasagnen jag någonsin har lagat. Kräver inte mycket mer än att bygga ihop det hela, samt lite öppnande av tetror, pappförpackningar, hackning av rester, skivning av squash och hyvling av veggoost (det går bra med vanlig också för den som äter det). Squash har vi för övrigt i mängder just nu; det blev liksom lite många plantor på odlingslotten sedan mannen missuppfattat det där med att fröns grobarhet försämras med åren. Jag menade INTE att hela påsen skulle sås ut...

LATLASAGNE
ca 4 dl rester av något slag; jag använde en ganska smaklös wok som jag hackade i mindre bitar
1 tetra (390 g) ICA:s färdiga tomatsås med basilika
1 tetra (2 dl) havre- eller sojagrädde
8 soltorkade tomater i olja, strimlade
2 squashfrukter, skivade på längden i cm-tjocka skivor
12-16 lasagneplattor (använd glutenfria vid glutenintolerans!)
Riven veggoost, gärna smältbar (alternativt jästflingor eller smulad tofu)

Olja en ugnssäker form, lagom stor för lasagne. Bred 1/3 av resterna i botten och häll lite tomatsås över. Lägg på ett lager lasagneplattor, följt av rester, soltorkade tomater, squash, tomatsås och grädde. Upprepa. Lägg på ytterligare ett lager plattor, sedan squash, tomatsås, och strö riven veggoost över. Skjuts in i ugnen i 200 grader, ca 45 min. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar