torsdag 19 augusti 2010

Pizzadeg (med gluten)

Här kommer förresten ett bra recept på pizzadeg; det grundrecept jag brukade använda när jag fortfarande åt gluten, och använder när resten av sällskapet ska bli bjudna på hembakad pizza. Från början har jag stulit receptet ur någon bok publicerad av ICA bokförlag, men jag minns inte vilken. Dessutom har jag modifierat det så att det passar min egen köksutrustning. Och det där med att väga och mäta; nja, det är jag inte så bra på.

PIZZADEG, 4 stora eller 6 små
2½ dl vatten
2 msk vetemjöl
25 g jäst
ca 6½ dl vetemjöl
1 tsk salt

Blanda vatten, 2 msk vetemjöl och jäst till en jämn, lös smet. Låt jäsa i en halvtimme. Arbeta in resten av mjölet och saltet. Knåda degen länge, så att den blir fast och seg (vilket tar minst 10 min för hand). Låt jäsa i minst 2 timmar. Knåda igenom degen och skär i lagom antal bitar. Rulla till bollar. Låt vila i 10 min och platta sedan ut till bottnar. Lämna gärna en tjockare kant ytterst. Lägg på fyllning, och grädda bums, 250 grader mitt i ugnen.

Tips: För att få bottnen extra knaprig: lägg pizzorna på bakplåtspapper. Ställ in en plåt (eller använd en baksten) i ugnen redan när ugnen värms upp. Vid gräddningen dras pappret över till den heta plåten. Genom detta förfaringssätt förklistras stärkelsen snabbare vid kontakt med den heta plåten (eller bakstenen), vilket innebär att risken för degiga bottnar minskar. Väldigt vätskiga fyllningar, som svamp, squash och aubergine, kan stekas först för att minska risken för degig botten. Eller skivas väldigt tunt. Paprika kan med fördel grillas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar