onsdag 27 januari 2010

Rotfruktsgryta med kidneybönor

Idag stod jag i valet och kvalet - bönor eller "istället för kyckling"? Frågade mannen, som tyckte att jag skulle ha i båda för att slippa fundera. Det tyckte jag dock inte var någon bra idé, så tillsist bestämde jag mig för bönor. Och det blev riktigt gott! Lyckligtvis hade jag en sisådär 3 dl kokta kidneybönor på lut i frysen, skulle tippa på att det motsvarar 1½ dl okokta, eller någon burk. Fast kidneybönor på burk undviker jag in i det längsta. De är alldeles för söta och mosiga för min smak.

ROTFRUKTSGRYTA MED KIDNEYBÖNOR
2 skivade röda lökar
2 tärnade morötter
2 små tärnade palsternackor
ca 150 g fint tärnad rotselleri
200 g skivade champinjoner
3 dl kokta kidneybönor
1 dl vatten
1 dl sojamjölk
vitpeppar
1 msk torkad persilja

Fräs grönsakerna tills de får lite färg och svampen har vätskat av sig. Tillsätt bönor, vatten och sojamjölk och låt puttra tills rotfrukterna mjuknat. Smaka av med vitpeppar och persilja. Servera med buljongkokt ris och gärna Karintorps starka tomatdressing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar