fredag 22 januari 2010

Glutenfria kanel-äppel-bakmassesnurror

Nu var det klippt igen... Glädjen att tåla vete/gluten blev kortvarig. Lillkillen har varit lite kinkig den sista tiden, verkade ha magknip, så jag provade att äta glutenfritt en vecka för att se om han blev bättre. Det blev han inte. Men när jag sedan skulle bryta dieten och i min iver mumsade i mig en stor Linnébulle, vaknade jag morgonen därpå med magont. Så... Nu blir det vetefritt ett tag till, övriga sädesslag ska jag testa, så småningom... Bullar tycker jag dock fortfarande är grymt gott, och nu när jag ammar finns det utrymme för lite "onyttig energi". Denna gång fuskade jag dock, och använde naturligt glutenfri mjölmix som bas i bulldegen...

GLUTENFRIA KANEL-ÄPPEL-BAKMASSESNURROR, 18 st
Deg:
25 g jäst
2 tsk stött kardemumma
1 dl fibrex
7½ dl naturligt glutenfri mjölmix (Finax)
½ dl vit sirap
4 dl vatten
2 msk mjölkfritt margarin

Fyllning:
100 g riven bakmassa (eller mandelmassa)
2 grovrivna 'Ingrid Marie'-äpplen
malen kanel
pärlsocker

Arbeta samman alla ingredienser till degen, minst 5 minuter för hand. Jäs i 60 min. Häll upp på mjölad arbetsbänk och platta ut till en kaka, ca 1 cm tjock. Strö på bakmassa, äpplen och malen kanel. Rulla samman till en rulle och skär i cm-tjocka bitar. Ställ snurrorna i bakformar (jag använde ICA:s stora bullformar). Strö pärlsocker över. Jäs 45 min. Grädda i 225 grader, ca 10-15 min. Frys in samma dag om du inte äter upp hela satsen på en gång:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar