onsdag 6 januari 2010

Rödbetsgrytan som är godare än vad den ser ut

En av mina återkommande grytor är denna. Även om jag har lagat den rätt ofta, har jag aldrig vågat bjuda min man på den, förrän igår. Hans kommentar var att den smakade betydligt godare än vad den såg ut att göra, och att det var helt OK. Jag tycker att grytan blir bäst med något ris som inte klibbar, t.ex. råris eller matris. Här har jag använt mungbönor som baljväxt, men det går lika bra med gröna, bruna, svarta, puy- eller belugalinser. Röda linser blir dock inte så bra, eftersom de kokar sönder mycket mer.

RÖDBETSGRYTAN SOM ÄR GODARE ÄN VAD DEN SER UT
600 g rödbetor, i tärningar (2 x 2 cm)
400 g strimlad eller tärnad vitkål
2 hackade gula lökar
1 dl matris, råris, fullkornsris etc.
1 dl mungbönor eller linser (ej röda) - behöver ej blötläggas
ca 4 dl svag grönsaksbuljong (buljongtärning + vatten)
1 lagerblad
1 krm krossad kryddpeppar
1-2 msk balsamvinäger
vitpeppar efter behag
ev. honung

Koka rödbetor, kål, lök, ris och baljväxt i buljongen med lagerblad och kryddpeppar i 20-30 minuter (eller så lång tid det tar för riset att bli mjukt). Tillsätt eventuellt mer vatten om det kokar torrt, grytan kan med fördel vara lite fuktig. Smaka av med balsamvinäger, peppar och eventuellt honung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar