torsdag 31 januari 2013

Saffranshirspudding

Under senare delen av graviditeten med lillpys var jag konstant sugen på saffran. Konstigt, eftersom jag annars inte alls brukar vara så förtjust i denna exklusiva krydda. Eftersom jag är den enda i familjen som gillar hirs, passade jag på att göra en hirspudding smaksatt med just saffran, något att ta till på kvällarna när jag ÄNTLIGEN kunde äta igen efter en dag av illamående (det är inte alla som mår dåligt bara de första 12 veckorna). Tyvärr räckte inte puddingen särskilt länge - det var den alldeles för god för:-). Passar hur som helst bra om du har fått saffran och russin över efter julbak och julfirande.

SAFFRANSHIRSPUDDING
1.75 dl hirs, sköljd i hett vatten för att få bort bitterämnena
3-4 dl vatten
4-5 dl sojamjölk
1 dl russin
2 msk kokosmjöl
½-1 paket saffran (0.5 g per paket)
1 tsk vaniljarom
1 tsk mandelarom
mjölkfritt margarin att smörja formen med

Koka hirs och vatten i 15-20 min. Rör ner övriga ingredienser. Häll i smord, ugnssäker form och grädda i 200 grader, 30 min. Låt gärna puddingen stå kvar i ugnen i 10-20 min efter att den är avstängd. Servera ljummen, varm eller kall, gärna med någon bärsås (av bär mixade med färska dadlar) till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar