tisdag 18 december 2012

Linssås med nostalgifaktor

Det här är ett riktigt gammalt recept, som har hängt med ända sedan innan jag blev vegetarian (det blev jag först, sedan var steget till vegan inte så långt, men det var på den tiden sojamjölk knappt fanns att köpa, sojayoghurt var någonting man drömde om, och baljväxtavdelningen i affärerna bestod av vita bönor i tomatsås och konserverade haricot verts. GLÄ!). Ursprunget finns i en gammal upplaga av Inga-Britta Sundqvists Vegetariska kokboken, men tyvärr är receptet borttaget från den nya utgåvan. Jag har som vanligt modifierat lite... Servera till pasta eller gryn av något slag (på bilden skruvmakaroner + rostade solrosfrön).

LINSSÅS MED NOSTALGIFAKTOR
1 dl röda linser
3 dl vatten
1 rejäl finhackad gul lök
1-2 grovrivna morötter (jag använde en jättestor)
1 pressad vitlöksklyfta
1½ msk tomatpuré
1 tsk torkade pizzakryddor (oregano, basilika, mejram)
1 tsk timjan
svartpeppar

Koka upp linser och vatten (eller grönsaksbuljong för lyxversionen - jag tycker att det är fusk att använda buljong, men givetvis är det fritt fram att använda det istället!). Tillsätt lök och morot och sjud det hela under lock i 20-30 min, så att linserna kokar sönder och såsen tjocknar. Tillsätt övriga ingredienser. Smaka av med svartpeppar (och ev. salt för den som så önskar - jag gillar som bekant inte salt mat). Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar