fredag 7 december 2012

Enkel dhal av röda linser

Om jag bara fick hålla mig till en sorts matlagningskultur resten av mitt liv, skulle jag tveklöst välja det indiska köket. Jag ÄLSKAR indisk mat och blir alldeles hög av linsgrytor med ris, ångkokt blomkål och mango chutney. Även om rätterna ibland kan ta lång tid att laga, sköter i alla fall linsgrytorna sig själva på spisen. Med en riskokare med ångkokningsinsats är det heller inga problem med ris- och grönsakspassning. Tyvärr hann jag inte fånga den här grytan på bild innan den åkte ner i magarna respektive matlådorna. Toppade med jordnötter denna gång. Jag lagar alltid grytorna utan salt, men den som vill kan givetvis tillsätta salt eller soja.

ENKEL DHAL AV RÖDA LINSER
1 msk malen spiskummin
1 msk malen koriander
1-2 msk currypulver (malaysiskt använde jag)
1 tsk bockhornsklöverfrön
½ tsk malen kanel
5 hela kardemummakapslar
2 lagerblad
1 msk finhackad ingefära
4 hackade vitlöksklyftor
2 finhackade gula lökar
50 g finhackad rotselleri
3 dl röda linser (torkade)
6-7 dl vatten
1 tsk gurkmeja

Torrosta alla kryddorna i en gryta i 30-60 sekunder - de ska börja dofta gott, men inte bränt:-). Tillsätt ingefära, vitlök, lök och rotselleri och fräs en stund. Blanda i linser, vatten och gurkmeja. Koka upp och låt sjuda under lock i 40 minuter eller tills linserna är sönderkokta. Om man vill kan man smaka av med lite pressad citron, tomatpuré och/eller soja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar