måndag 3 december 2012

Glutenfria pepparkakor 2012

I år gjorde jag för ovanlighetens skull även en glutenfri pepparkaksdeg. Tidigare har jag nöjt mig med att köpa glutenfria pepparkakor, men efter en "pepparkaksprovsmakning" när jag offrade min maghälsa (eftersom jag inte är glutenintolerant är det "enda" som händer om jag äter spannmål att jag får ont i magen i 2-3 dagar) för att testa hur de "vanliga" pepparkakorna blev, kom jag fram till att hembakat nog ändå var bäst. De köpta glutenfria var extremt söta, och efter ett smakprov på de hembakade "vanliga" kom jag fram till att de köpta "vanliga" verkligen inte smakade inte gott. Så, här är ett försök till glutenfria. Mer fett kan tillsättas istället för vatten för den som vill ha fetare kakor. I jämförelse med de "icke-glutenfria" pepparkakorna är dessa knaprigare och lite strävare i konsistensen, men supergoda ändå:-).

GLUTENFRIA PEPPARKAKOR 2012
1.25 dl bovetemjöl
2½ dl rismjöl
½ dl råsocker
½ dl ljus sirap
2 tsk malen kanel
1 tsk malda nejlikor
1 tsk stött kardemumma
½ tsk bikarbonat
25 g mjölkfritt margarin (jag använde flytande)
knappt 3/4 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt sirap och margarin och blanda samman till en smulig deg. Blanda i så mycket vatten att det går att forma degen till en deg istället för en samling smulor. Lägg valfri förvaringsbox (t.ex. en plastpåse) och låt svälla i kylskåpet i minst några timmar. Baka sedan ut till tunna pepparkakor (använd bovete- eller rismjöl att mjöla bakbord och kavel med) och grädda i 200-250 grader i 5-15 min, beroende på form, storlek och tjocklek på pepparkakorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar