söndag 30 december 2012

Glutenfria LCHF-kakor utan ägg och mjölk

Jaha, vad ska man kalla det här receptet, tänkte jag. Kakorna kom till när jag var nojjig över att jag skulle vara i riskzonen för graviditetsdiabetes, eftersom mitt fasteblodsocker låg lite högt. Fast jag inte är överviktig, har pcos eller är särskilt inaktiv. Svärmor, som är diabetessköterska, tyckte att jag inte skulle oroa mig, men när jag hade en lillpys i magen som kan drabbas av diverse komplikationer om mammas kropp inte funkar som den ska, var det svårt att låta bli. Hur som helst... Kakorna är varken söta eller särskilt feta, i själva verket innehåller de inte mycket alls. Kanel sägs vara bra för att hålla blodsockret i schack, fibrer ska väl vara bra för magen och sänker blodfetterna (om det är rätt sorts fibrer, vill säga), och sesampasta - tja, det är väl lite nyttigare än margarin i alla fall... Och innehåller en del järn och kalcium. Alltid något. Goda? Jag tyckte att de var helt OK... Kokosmjöl köper jag på nätet, sist från www.veganlife.se. Det är INTE samma sak som att mixa kokosflingor!

GLUTENFRIA LCHF-KAKOR UTAN ÄGG OCH MJÖLK
3 dl kokosmjöl
3 msk hela linfrön
1 msk fiberhusk
1-2 tsk malen kanel
1-2 tsk vaniljsocker med äkta vanilj
100-150 g tahini (sesampasta, jag använder en lös sort)
vatten till lagom konsistens

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt tahini och så mycket vatten att det går att forma alltsammans till en deg som håller ihop hyfsat bra. Forma till runda kulor. Lägg dem på en plåt och tryck till litegrann så att de blir lite platta, kanske ½-1 cm tjocka. In i ugnen, 175 grader i 15-20 min. Låt svalna och förvara sedan i frysen - de är INTE särskilt hållbara!

Tips: Smaksätt kakorna med rivet citronskal eller rivet apelsinskal istället för kanel, eller med lite krossad kardemumma. Eller med pepparkakskryddor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar