onsdag 2 november 2011

Glutenfria äppelmosbullar

Om du följde mitt recept på äppelmos och har tröttnat på att ha det till gröt, våfflor och plättar, kan du alltid baka bullar med det som fyllning. Det blir jättegott! Den som inte är glutenintolerant kan använda ett vanligt recept på vetedeg istället för det jag har använt här. Äppelmosfyllda bullar för tankarna tillbaks till min barndom, när mormor bakade bullar med just äppelmos i. Jag gillar det nog främst för att den syrliga äppelsmaken bryter av allt det söta i bullarna, och för att moset gör att bullarna inte heller blir så torra. Även om bullarna ser lite tråkiga ut går de åt på nolltid. I alla fall om man, som jag, är GALEN i bullar... Min deg fick jäsa lite väl länge, i 6-7 timmar, eftersom jag gick och handlade, lagade mat, lekte med Pys, sövde pys och bloggade innan jag bakade ut dem.

GLUTENFRIA ÄPPELMOSBULLAR 50 g jäst
4 dl vatten eller sojamjölk
½ dl vit sirap
2 tsk krossad kardemumma
2 msk linfrön
1 msk psyllum (mald version)
½ dl mjölkfritt margarin
1 dl pofiber
400 g glutenfri grov mix (Semper)

Äppelmos och ev. malen kanel till fyllning

Blanda allt utom mjölmixen i en stor gryta eller degbunke. Tillsätt mjölmixen och knåda till en deg som inte kladdar alltför mycket. Låt jäsa under lock (eller handduk) i minst 30 min. Knåda igenom degen. Dela degen i 20 bitar. Platta ut varje bit till en cm-tunn platta, och lägg på ½-1 msk äppelmos och ev. en dutt malen kanel. Vik ihop hörnen så att moset täcks. Tryck till. Lägg i bakformar på plåt och låt jäsa under bakduk i 45 min. Pensla ev. med sojamjölk och strö pärlsocker över. Grädda i 6-8 min, 250 grader, mitt i ugnen. Låt svalna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar