söndag 6 november 2011

Kryddigt lök- och ingefärsris med tomatcurrysås m.m.

Idag kände jag för någonting nyskapande till middag. Inte så ofta det händer nuförtiden, jag hinner inte riktigt med matlagningen som innan jag fick barn. Dessutom har mannen fått ta över mer och mer av matlagningen, eftersom jag är den som jobbar mest (på pappret), medan han är föräldraledig lite mer och dessutom jobbar deltid. Det blev väl inte riktigt som jag hade tänkt mig, men hela familjen åt med god aptit, så helt eländigt blev det inte. Ris och sås serverades med tofu grillad med "örtagårdskrydda", rostad kokos, jordnötter, mango och kokt brysselkål. Ja, pysen ville helst bara ha mango. Förhandling pågick hela middagen - en bit tofu och en tugga ris, sedan en mangobit. Nästa gång tar vi nog mangon till efterrätt. För säkerhets skull.

KRYDDIGT LÖK- OCH INGEFÄRSRIS 1 gul hackad lök
3 hackade vitlöksklyftor
1½-2 cm ingefära
5 hela gröna kardemummakapslar
3 kryddnejlikor
1 lagerblad
1 msk oskalat sesamfrö
1 tsk spiskummin (malen, hade tyvärr ingen hel)
½ finriven morot
5 dl basmatiris
ca 8 dl vatten

Rosta kryddorna och sesamfröna. Kör lök, vitlök och ingefära i mixer till en fin puré och rör ner den i kryddblandningen. Låt puttra ihop sig i några minuter. Tillsätt ris, finriven morot och vatten. Låt koka upp och sjud sedan under lock i 15-20 min. Låt stå i 5 min innan servering.

TOMATCURRYSÅS
1 stor hackad kvisttomat
½ msk currypulver
1 msk woksås
½ tsk sesamolja

Rosta currypulvret en stund. Tillsätt tomaten och lite vatten samt woksåsen. Låt sjuda under lock tills tomaten är mosig och såsen hyfsat tjock. Tillsätt sesamoljan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar