lördag 26 november 2011

Banankaka med choklad

Mitt lilla <3 fyllde 2 år i torsdags, vilket firades med buller och bång både på förskolan och här hemma (såklart). Lite extra god middag (tzayspett, klyftpotatis, sallad och kokt brysselkål) och PAJ till efterrätt. För Pysen är efterrätt synonymt med just paj. Med sås. JÄTTEGOTT! Men, eftersom våra nära och kära bor ganska långt från Uppsala, var firandet ganska ensamt. Det tar vi igen nu under helgen. Idag har pysens morförädrar och gammelmormor varit på besök, och imorgon blir det barnkalas. Fruktsallad med kokos-citronglass imorgon, banankaka med choklad idag. Mmmmmmm.... (pssst! Min nya kamera har kommit nu! Ajöss med dåliga videokamerafoton, nu blir det andra bullar av.)

BANANKAKA MED CHOKLAD
2 mosade bananer
1½ dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 msk malen kanel
2 tsk bakpulver
100 g mjölkfritt margarin
100 g hackad mörk blockchoklad
vatten så att det blir en lagom tjock smet

Blanda alla ingredienser till en lagom tjock smet. Häll den i en smord och bröad kakform, gärna med hål i mitten. Grädda långt ner i ugnen i ca 50-60 min, 175 grader.

2 kommentarer:

  1. Vad händer om man utesluter sockret och sötar med stevia istället tror du? =)

    Katla

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig testat att använda stevia, men det borde funka att söta med det. Tillsätt i så fall lite mer mjöl eller ha i lite mindre vätska, eftersom jag antar att man inte har i lika mycket stevia som man har socker (eftersom stevia är mycket sötare). Sockerfri blir kakan ändå inte, eftersom chokladen innehåller en hel del socker. Du kan alltid testa att använda 90%-ig choklad, finns från Lindt om du är försiktig med sockret. De flesta tycker att den chokladen är alldeles för bitter att äta som den är, men själv älskar jag den.

    Vidare har jag ibland bakat banankaka helt utan tillsatt socker och det går alldeles utmärkt. Fast det blir förstås inte alls lika sött som vanlig banankaka. Man borde även kunna mixa dadlar (färska) och söta med dem istället för med socker eller stevia, eller med russin...

    Lycka till, och tack för kommentaren!

    SvaraRadera