söndag 14 augusti 2011

Vetebröd: Kanelblommor, sylt- och mandelmasseknutar och barnbananbullar

Härom dagen bakade jag bullar. Det gör jag inte så ofta när jag är hemma i Uppsala; mannen klagar över att han håller på att bli tjock och därför inte ska äta så mycket sötsaker, och Pysen bör av "upprfostringsskäl" inte proppas alltför full av socker. Själv har jag inte börjat testa gluten igen än, och glutenfria bullar är inte alls samma sak som "riktiga". Men när jag är hemma hos mina föräldrar i Örebro tillsammans med familjen, och dessutom har min mormor två kvarter bort, är det ju fler som kan mumsa i sig av bullsatsen, så då passar jag på. Föräldrarnas kylskåp är dock inte lika fullt av mjölkfria grejer som vårt eget, så denna gång fick jag improvisera med olja istället för mjölkfritt margarin i fyllningen (i degen spelar det ingen roll). Det funkade, men fyllningen blir lite grynigare när man rör ihop den. Smaken på bullarna var det inget fel på - så här är recepten! Bilden visar från vänster sylt- och mandelmasseknutar, kanelblommor och barnbananbullar.

VETEBRÖDSDEG (kan även användas till släta bullar och semlor)
1 påse torrjäst
1½ dl strösocker
1-2 tsk kardemumma (Pysen doserade denna gång)
12-13 dl vetemjöl
1-1½ dl olja
4-5 dl vatten, lite varmare än ljummet

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt olja och så mycket vatten att det går att knåda alltsammans till en smidig och kladdfri deg. Jäs i 30-40 min under bakduk. Det går att använda färsk jäst också. Smula i så fall den och blanda i tillsammans med olja och vatten - vattnet ska i så fall vara ljummet. Knåda ihop degen och dela i tre delar; två lite större och en lite mindre. Kavla ut till en rektangel som är ca ½ cm tjock. Baka ut och fyll enligt nedan. Låt jäsa i 30 min, och grädda sedan i 250 grader, 6-8 min mitt i ugnen. Låt svalna under bakduk.

KANELBLOMMOR
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk malen kanel
olja till grynig konsistens

Bred nästan all fyllning över en av de större utkavlade degplattorna (spara lite till barnbananbullarna). Rulla ihop till en "rulltårta" från långsidan. Skär i 2 cm breda skivor och ställ i bullformar med den ena snittytan neråt. Klipp ett kryss mitt över bullarna så att de bildar en blomma med fyra kronblad (se bilden). Jäs och grädda enligt ovan.

SYLT- OCH MANDELMASSEKNUTAR

100 g mandelmassa
1 dl sylt (jag använde drottningsylt)

Blanda ihop fyllningen och bred den över den andra större utkavlade degplattan. Vik kanten så att 1/3 av plattan med fyllning syns (resterande 2/3 viks alltså mot varandra), från långsidan, och vik sedan igen så att den sista tredjedelen också är "invikt". Skär i cm-tjocka strimlor. Snurra ihop till en knut. Jäs och grädda enligt ovan.

BARNBANANBULLAR

lite av kanelfyllningen ovan
½ banan i små bitar

Bred lite kanelfyllning över den återstående lilla utkavlade degplattan. Strö bananbitar över. Rulla ihop till en "rulltårta" från långsidan och skär i cm-tjocka bitar. Ställ med den ena snittytan neråt i bullformar. Jäs och grädda enligt ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar