tisdag 9 augusti 2011

Banankaka med citronglasyr

Mitt intresse för matlagning började nog när jag var väldigt, väldigt liten. Redan som 2-åring fick jag hjälpa till att koka kaffe och baka kakor. Sedan var det mest bakning som gällde, fram tills att jag flyttade hemifrån som 18-åring. Numera blir det mest matlagning, och inte så mycket bakning. Vi äter inte så mycket bröd, kakor och kaffebröd. Mina föräldrar gillar däremot kaffebröd, och nu börjar min kära mor ÄNTLIGEN intressera sig för att baka veganskt, eftersom hon då kan bjuda Pysen också. Han ska visserligen inte äta så mycket sötsaker, tycker jag, men nu är det semester, och då kan man tulla lite på grundreglerna. Så jag gjorde den här banankakan som "demonstration". Den gick åt som smör i solsken. I synnerhet Pysen åt med väldigt god aptit...

BANANKAKA MED CITRONGLASYR
3 dl strösocker
1 dl krossade mandlar
½ dl krossade cashewnötter
2 dl fullkornsdinkelmjöl
2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
½ dl kokosflingor
1½ dl rapsolja
3 välmogna mosade bananer
1 msk pressad citron
Glasyr: 2 dl florsocker (gärna siktat) + pressad citron till lagom konsistens

Blanda alla torra ingredienser. Rör ner olja, mosade bananer och citronsaft. Häll smeten i en smord rund form med löstagbar kant, bröad med kokosflingor. In i ugnen, nedre delen, 175 grader i 50-60 min eller tills den är torr. Låt svalna. Ta bort kanten. Blanda ihop glasyren och bred den snabbt över kakan innan den hinner stelna. Klart att servera! En klick glass är inte dumt till.

2 kommentarer: