lördag 20 augusti 2011

Pastasås med sojakött, tomat, squash och ananas

Semestern sjunger på sista versen, och vi har kommit tillbaks till Uppsala igen. Och vår stackars odlingslott, som vi har vanskött på sistone, eftersom vi har varit bortresta i nästan tre veckor. Som väl är har det regnat med jämna mellanrum, så grönsakerna har inte torkat bort fullständigt. Somligt har vuxit bättre än annat. Som squashen, till exempel. Den största vägde 2.7 kg, och var rejält träig. Om man skalar squashen går det däremot utmärkt att äta den, tycker jag och mannen. Pysen tvärvägrar som vanligt grönsaker, med undantag för kokt blomkål och rivna morötter blandade i plättsmet. Av den här röran tuggade han i sig den största portion jag har sett på länge. Dock utan squash, lök och morötter. Ananasen slank ner först, när han upptäckte den. Makaroner till, men det går nog lika bra med ris. Snabblagat är det också. Medan såsen och pastan kokade hann jag slänga ihop en fruktsallad till efterrätt. Mums!

PASTASÅS MED SOJAKÖTT, TOMAT, SQUASH OCH ANANAS
2 dl sojaköttbitar
1 stor gul lök skuren i stora bitar (så att de är lätta att sortera bort till Pysportioner...)
1 morot i skivor
2 finhackade vitlöksklyftor
1 paket (500 g) passerade tomater
ca 300 g squash, skalad och skuren i mindre bitar
1 liten burk (227 g) ananas, i bitar, inklusive juice
1 msk Slotts "gästabudssenap" (grov och stark, söt senap)

Blötlägg sojaköttet i hett vatten i 10 min. Fräs löken i några minuter. Tillsätt morot och vitlök och fräs en stund till. Blanda ner det avrunna sojaköttet, passerade tomater och ananasjuicen. Låt koka utan lock på ganska stark värme i 15 min. Blanda ner squash, ananasbitar och senap och låt puttra i 5-10 min till. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar