tisdag 20 september 2011

Tofu i BBQ-sås

Äppeltemat fortsätter. Påsen i kylen har blivit något mindre, men det finns fortfarande mycket äpplen kvar. Pysen äter havregrynsgröt med hemlagat äppelmos till frukost, en hel vuxenportion! Dagens middag var lite inspirerad av det här receptet, men jag ändrade om det ganska rejält. Gott blev det - vi åt med nudlar och wok med butternutpumpa, blomkål, morötter, champinjoner, vitlök och soja. Ledsen för den taffliga bilden, men vi var lite hungriga...

TOFU I BBQ-SÅS
1 stort 'Ingrid Marie'-äpple, skalat, urkärnat och finhackat
2 msk Slotts gästabudssenap (grov och söt)
1 msk tomatpuré
2 urkärnade dadlar i bitar
1 liten bit krossad färsk ingefära
1 krossad vitlöksklyfta
1 dl vatten
400 g fast tofu i tärningar/bitar/skivor

Blanda allt utom tofun i en kastrull och koka upp. Låt sjuda tills äpplet är rejält mjukt, ca 10 min. Rör om och lägg ner tofun. Låt puttra under lock i 15-20 min. Klart att servera!

2 kommentarer:

  1. Hej! , jag skulle vilja ha lite hjälp av dig :)

    Jag ska gifta mig sommaren 2012 och detta kommer stå på vår meny.

    Förrätt - Tunnbrödsrulle med rökt abborre

    Varmrätt - Fläskfilé med soltorkade tomater, potatisgratäng & senapssås.

    Efterrätt - Pannacotta med åkerbärssås

    Bröllopstårta


    Vi kommer ha några veganer och vegetariska folk på vårt bröllop, har du någon ide på vad man kan göra för liknande rätter till dem!?

    Mvh
    Hanna
    Love_Hanna05@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna!
    Stort grattis till att du ska gifta dig, och vad roligt att jag får hjälpa till att fixa ihop er bröllopsmeny! Eftersom det är mycket lättare att länka till andra sidor från "normala inlägg" lovar jag att skriva ett sådant med tips på hur du kan få till något bra till veggisarna också.
    /J

    SvaraRadera