torsdag 15 september 2011

Channa dal

Ibland, ganska sällan, använder jag recept när jag lagar mat. Denna gång gjorde jag det, mycket för att jag aldrig har använt channa dal (splittade gula kikärter) förut och var osäker på om de skulle blötläggas eller ej. Resultatet blev helt OK, men lite mer sting hade nog behövts. Jag ska inte beskylla receptet för det mediokra resultatet, eftersom jag i vanlig ordning ändrade ganska mycket under tillagningens gång. Vi åt grytan med ris, kokt blomkål och mango chutney, samt rester av klyftpotatis från dagen innan. Och för den som undrar - nej, channa dal behöver inte blötläggas. Finns i utländska butiker.

CHANNA DAL
200 g channa dal, sköljda (ersätt med splittade gula ärter om du inte får tag på channa dal)
1 liter vatten
1 tsk kumminfrön
2 lagerblad
2 hela chilifrukter (färska använde jag)
1 kanelstång
5 gröna kardemummakapslar
1 tsk mald gurkmeja
½ msk mald spiskummin
1 msk russin
1-2 msk kokosmjöl

Sjud channa dal med vatten i en gryta i 1½ timme. Skumma under tiden, eftersom det består av "bös" och "krafs" som kan göra magen lite upprörd. Rosta eller stek kryddorna några minuter. Blanda ner dem, russin och kokosmjöl (eller kokosflingor) i grytan och låt sjuda i 10 min till. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar