söndag 11 september 2011

Äppelkompott på Risäter-äpplen

Min favoritfrukt är äpplen, helst svenska. Mina tänder hatar dock äpplen, särskilt svenska. Det isar, värker och är allmänt obehagligt när jag har ätit sura saker, särskilt hårda sura saker. Som svenska äpplen. Tyvärr. Kanske beror det på att jag har ätit min livstidskonsumtion, enligt högre makter. Mina föräldrar har nämligen tre stora äppelträd på sin 500 kvm tomt. Välplanerat nog mognar inte alla samtidigt. Först kommer 'Risäter', sedan 'Maglemer' och till slut 'Ingrid Marie'. 'Risäter', som faktiskt går att odla ganska långt norrut, är supergott till mos, cider, pajer och inte minst äppelkompott. Det här receptet är utan annat socker än det som finns i frukten, plus lite vaniljsocker, eftersom vanilj och äpplen är en oslagbar kombination. Den som vill lyxa till det klyver en vaniljstång, skrapar ur fröna, slänger ner stång plus frön i grytan och låter det koka med. Servera med kall sojamjölk, eller möjligen lite sojagrädde.

ÄPPELKOMPOTT PÅ RISÄTER-ÄPPLEN
600 g skalade, urkärnade äpplen av sorten 'Risäter' (eller välj någon annan syrlig sort)
3 urkärnade dadlar i mindre bitar
1 kanelstång
1 msk vaniljsocker

Blanda allt utom vaniljsocker i en gryta. Lägg på ett lock och sjud på svag värme tills kompotten är nästintill sönderkokt, ca 30-40 min. Blanda ner vaniljsockret. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar