torsdag 7 oktober 2010

Gyllene blomkålssoppa för stora och små

Mini-Santosha är frisk från magsjukan. Den medförde tydligen en glupande aptit, för förutom amning äter pysen som aldrig förr. Godast är mat från min tallrik. Spelar ingen större roll vad det är, verkar det som, bara det är min mat. Ärterna är MYCKET godare att plocka från mig än från skålen. I förrgår åt pysen en STOR portion kokt jasminris - och ingenting mer - bara för att jag matade honom av min portion. Lyckat koncept! Den här soppan, som jag åt som lunch och pysen smaskade i sig som mellanmål (från min skål såklart) är lätt att göra och anpassa för stora och små. Tack, ICA, för inspirationen!

GYLLENE BLOMKÅLSSOPPA FÖR STORA OCH SMÅ
1 liten palsternacka
2 morötter
1 äggstor potatis
1 blomkålshuvud
1 skivad purjolök
8 dl vatten
1 dl sojamjölk
buljongpulver/fond i de vuxnas mat
linfröolja i de smås mat

Skär grönsaker och rotfrukter i bitar, och hiva i palsternacka, potatis och morötter i vattnet när det kokat upp. Låt koka 10 min. Tillsätt blomkål och purjo och koka i 10 min till. Mixa alltsammans och tillsätt sojamjöken. Lägg upp barnens mat och rör ner linfröolja. Tillsätt buljongpulver/fond i de storas mat. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar