måndag 18 oktober 2010

Äppelkompott

Detta är min absoluta favorit just nu. Och mini-Santoshas. Jag får INTE ha min skål i fred. Fast till pysen petar jag undan russinen och äppelskalen, så att han inte ska få dem i halsen. Tyvärr är äpplena från mina föräldrars trädgård slut nu, så jag måste KÖPA äpplen istället. Eller tigga av någon kollega på jobbet... Godast blir kompotten med olika sorters svenska äpplen; Ingrid Marie, Risäter och Maglemer är det jag har använt. Smaskigt!

ÄPPELKOMPOTT, 1 stor portion (som räcker till en vuxen och en pys)
2 ganska stora äpplen, klyftade och urkärnade
½ dl vatten
2 msk russin
1 krm kardemumma
½ tsk kanel eller en kanelstång
vaniljsocker efter behag

Koka alla ingredienser på svag värme i 10-15 min eller tills äpplena är sönderkokta. Red av med maizena utrört i vatten om det blir för såsigt. Tillsätt vaniljsocker och servera med sojamjölk. Smaskigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar