söndag 24 januari 2021

Svartpeppar- och vitlöksfejkan-pålägg

Fejkan är en riktigt rolig produkt att experimentera med. Här har jag korsat mitt grundrecept med det här receptet på svartpeppar- och vitlökssalami av seitan, och resultatet blev faktiskt riktigt gott! Redan samma dag den tillagades var den fullt möjlig att skiva tunt. Gillar du inte stark mat bör du nog minska lite på chilin. Denna korvliknande historia är det lite sting i. Glutenfri, vetefri, baljväxtfri, bör hålla i ett par dagar i kyl och kan förmodligen frysas. Testa!

SVARTPEPPAR- OCH VITLÖKSFEJKAN-PÅLÄGG
325 g glutenfria mjöler (jag använder 150 g fullkornsrismjöl, 100 g fullkornsmajsmjöl, 40 g solrosfröprotein och 35 g klibbrismjöl i min blandning)
1 dl näringsjästflingor (eller lite mindre; 15 g)
1 tsk (3 g) xanthangummi
1 torkad shitakesvamp mixad till pulver (ca 1 msk svampmjöl)
1 msk lökpulver
2 tsk hel fänkål (kryddan, alltså)
2 tsk rökt paprikapulver
1 tsk chiliflingor
1 tsk malen koriander
½ tsk vitpeppar
salt efter behag (de flesta vill nog ha i ca ½-1 tsk, jag hoppar över saltet helt)
250 g vatten (2.5 dl)
1 msk grov skånsk senap
3 msk (ca 50 g) tomatpuré
3 pressade vitlöksklyftor
grovmalen svartpeppar att rulla korven i

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt de blöta och arbeta samman till en deg. Låt den svälla i några minuter och forma sedan till en avlång korv (ca 5 cm i diameter). Rulla den i grovmalen svartpeppar och rulla in den i bakplåtspapper. Snurra ihop ändarna så att korven ser ut som en smällkaramell. Rulla in hela härligheten i aluminiumfolie/ugnsfolie. Tillaga i ugn, 175 grader med varmluft, i ca 1 timme. Ta ut, låt svalna i minst 1 timme (jag väntade i 2), rulla ut korven och provsmaka. Jag tyckte att den var väldigt god med färsk paprika till.

Allergivänligt recept, som är naturligt glutenfritt, nötfritt, baljväxtfritt, veganskt. Tål man inte senap kan man ersätta den med mer tomatpuré. Tål man inte tomatpuré borde det fungera med morotspuré, även om smaken inte blir densamma. Kryddorna kan bytas ut mot andra efter behag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar