tisdag 5 januari 2021

Knäckiga bovetekakor

Det här receptet har jag hittat i en väldigt gammal receptfolder från Risenta. Det är så längesedan att det nog är OK att publicera receptet här på bloggen, för jag lyckas inte återfinna det när jag googlar. Tro mig - jag försökte - eftersom jag inte visste var jag hade gjort av den lilla receptfoldern och trodde att det skulle vara enklare att hitta online än att rota igenom två hyllor recept. Det var det inte. Kakorna är hur som helst enkla att göra och innehåller få ingredienser. Vilket är bra när man ska testa om Prinskorven tål bovete eller ej. 

KNÄCKIGA BOVETEKAKOR, 22-24 st
60 g mjölkfritt margarin (jag använder Floras blå förpackning mjölkfritt bordsmargarin 60% fett)
½ dl råsocker (eller vanligt socker)
2 msk (lönn)sirap (jag använde dadelsirap)
3 dl boveteflingor

Smält margarinet i en kastrull. Rör ner socker och sirap och låt koka upp. Blanda ner boveteflingorna. Pressa ner hårt i en liten långpannan klädd med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader varm ugn, 10 min, eller tills kakan fått fin färg. Skär i bitar medan den är ljummen och låt sedan svalna helt. 

Tips: Blir nog jättegott att doppa i mörk choklad, eller ringla choklad över. Eller smaksätta med lite vaniljsocker. Eller kanel. Eller kardemumma. Eller både och. 

Relativt allergivänliga kakor så länge man tål margarin och bovete. Jag skulle tro att man kan baka kakorna på hirsflingor eller havreflingor om man inte tål bovete men tål något av det andra (det gör inte vi) men jag har inte testat. I övrigt glutenfria, mjölkfria, äggfria, nötfria, sojafria, veganska. Och goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar