fredag 3 juli 2020

Vegansk jordgubbstårta (nötfri, sojafri)

I år blev det inte några jordgubbar till midsommar för vår del. Däremot veckan EFTER midsommar, när värmeböljan var i sitt esse, och alla jordgubbar i vår trädgård mognade samtidigt. Tårtan är enkel att anpassa efter eget huvud, med annan fyllning eller andra bär, och såhär i efterhand kom jag att tänka på att det hade varit fint att ha lite citronmelissblad som dekoration. Det har vi också i trädgården, närmare bestämt granne med jordgubbarna, och det är stor risk att den gigantiska plantan tar över hela landet... Tårtbottenreceptet kommer från Sju Sorters Kakor, och är bara lite modifierat (fast jag höftade rejält när jag bakade).

VEGANSK JORDGUBBSTÅRTA (NÖTFRI, SOJAFRI)
4½ dl vetemjöl
3 dl socker
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ dl rapsolja
2½ dl vatten
riven kokos till formen

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt vatten och rapsolja och rör ihop till en klumpfri smet. Häll den i en smord och bröad (med kokosflingor) rund form med löstagbar kant. Grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader, i ca 40 min, eller tills en provsticka kommer ut torr om man sticker ner den i mitten. Låt kakan svalna helt (viktigt! annars smälter grädden). Dela i 3-4 bottnar (min kaka blev väldigt toppig, så jag skar i fyra bottnar, varav den översta mindre än de båda andra.

Fyllning 1: Rabarbersylt med kanel och vanilj breds över den första (understa) botten.

Fyllning 2: Vaniljkräm - jag använde Oatlys vaniljvisp, som jag stabiliserade med ca 1 msk kokosmjöl och 2 tsk xanthangummi, blev sådär, så nästa gång kokar jag nog egen istället. Bred över botten nr. 2 och lägg botten nr 3 ovanpå.

Fyllning 3: Vaniljkräm och skivade jordgubbar läggs ovanpå botten nr 3. Täck med botten nr 4.

Garnering: Vispad grädde - jag använde Aitos vispi, ca ½ paket, som jag vispade och beredde runt hela tårtan. Garnerade sedan med halverade färska jordgubbar.

Servera direkt eller förbered allt utom jordgubbarna på toppen, och förvara i kyl. Lägg på jordgubbarna strax före servering.

Den här tårtan är äggfri, mjölkfri, sojafri, nötfri, vegansk. Man kan säkert göra en glutenfri spannmålsfri variant men det kräver en annan tårtbotten och anpassad fyllning i form av hemgjord vaniljsås och annan grädde alternativt frosting av mjölkfritt margarin, florsocker och någon smaksättning t.ex. vanilj eller citron (använd det mjölkfria alternativ till grädde och vaniljsås som tåls, här är det dessvärre bara risbaserade, så jag hade i så fall fått garnera med något annat än vispad grädde).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar