tisdag 28 juli 2020

Vegansk smörgåstårta med köttig fyllning

Till min mans födelsedag gjorde jag en smörgåstårta (det var hans önskemål). Lillprins Bus gillar inte majonnäsröror och heller inte rödlök, så de flesta recept på veganska smörgåstårtor som jag hittade, gick bort. Istället blev det en egen skapelse, som de stora barnen älskade. Jag använde relativt många färdigköpta grejer, men brödet bakade jag i alla fall själv; dock utan recept. Och sojaköttet jag använde som garnering och i fyllning nr 1, var en överbliven rest från en tidigare tacomiddag. Fyllning nr 2 var enligt barnen godast och brödet var enligt Pysen jättegott, som hönökaka, fast lite tjockare. Kan enkelt göras glutenfri - se tips längst ner.

VEGANSK SMÖRGÅSTÅRTA MED KÖTTIG FYLLNING
Bröd: 3 runda bottnar, ca 2 cm tjocka vardera, av hembakt hönökaksliknande bröd. I det hade jag rågsiktsmjöl, vetemjöl, sirap, rapsolja, malen anis och fänkål, salt, jäst och vatten. Ingen aning om måtten, tyvärr, men ungefär lika mycket av båda mjölsorterna, ganska mycket sirap, och ganska mycket olja. Knåda, jäs, baka ut till tre runda bottnar som är ca 1½ cm tjocka, nagga, jäs, grädda, låt kallna helt. Eller använd färdigköpt hönökaka. Den är dock tunnare, så då får du nog göra 4 tunnare lager fyllning istället för två.

Fyllning 1: Rör ihop:
ca 1 dl hackat stekt sojakött (torrt texturerat sojaprotein, blötläggs, steks i rikligt med rapsolja, och när det fått färg tillsätts Kung Markattas Barbecuesås, kyl sedan).
1 dl växtbaserad Fraiche (Oatlys använde jag, ½ burk)
50 g (2 msk) växtbaserad färskost (Oatly På Mackan, en tredjedels burk)
½ dl rostad lök

Bred detta över den första bottnen.Lägg botten nr 2 ovanpå.

Fyllning 2: Rör ihop:
1 dl (½ ask) vegetarisk pastej (Pastejkökets använde jag)
50 g mjölkfritt margarin (Floras blå)
½ dl finhackad inlagd gurka

Bred fyllningen över botten nr 2 och täck med den tredje bottnen.

Garnering: Rör ihop:
resten av Fraichen (Oatlys)
resten av färskosten (På Mackan)
½ msk lökpulver

Bred detta runt kanterna och ovanpå tårtan.

Garnera kanterna med :
100 g grovriven växtbaserad ost (Violife orginal)

Garnera toppen med:
Sojaköttbitar
fint skivat äpple
fint skivad gurka

Mjölk-, nöt- och äggfri, vegansk, men innehåller gluten och soja. Kan göras glutenfri om man använder sojabaserad fraiche och färskost samt bakar glutenfritt bröd och glutenfri rostad lök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar